De eerste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk-Jan Kloet - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk-Jan Kloet - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

09 Mei 2016 | Nepal, Kathmandu

Voor 15 weken zal ik in Nepal verblijven om agrarische projecten te begeleiden voor de Nederlandse stichting 'Tashi-Delek' De projectmanager en oprichter 'Jan Dictus' zal me de eerste 3 weken in werken en kennis laten maken met de lokale bevolking.

Wat een eerste week heb ik gehad! Er is zoveel op me af gekomen, niets is hier vanzelfsprekend. Ik ben aangekomen in Kathmandu. Zonder regels is het echt een bende op de wegen hier. Er lopen apen, koeien, honden, geiten en kippen tussen de auto`s door. Bekeuringen kennen ze hier ook nog niet en op drukke kruispunten staat een politieagent z`n best te doen alles onder controle te houden maar iedereen negeert hem. En toch gebeuren er hier bijna nooit ongelukken en als er is een keer een ongeluk gebeurt gaat iedereen zich er mee bemoeien en staat er zo een paar honderd man omheen. Het is allemaal heel bijzonder en ik heb het geluk en ik ben dankbaar dat ik dit allemaal mee mag maken.

De totale reisduur was zo`n 23 uur. De eerste week stond vooral in het teken van etentjes, bezoekjes, vergaderingen en plannen maken. Zo heb ik ondertussen al een aardig Nepalees netwerk opgebouwd. Ik ben bij een aantal mensen thuis geweest en heb vooral veel dingen meegemaakt die je als 'gewone' toerist niet mee maakt. Eén bijzondere die ik wil uitlichten was een ontmoeting met een professor van de Universiteit van Kathmandu, genaamd Jiri. Jiri geeft veredeling en plant genetica en heeft mij uitgenodigd om een aantal weken met hem en een aantal studenten samen te werken in zijn laboratorium op de universiteit. Een goude kans die ik natuurlijk met beide handen aan ga pakken. Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat zo goed mogelijk kan combineren met mijn project in het gebied, want dat staat op 1 natuurlijk.

Het eten bestaat hier 2 keer per dag uit Dal Baath. 'Dal' is rijst, 'Baath' is soep. Dat gooi je over elkaar heen en soms zit er nog wat groente, vlees of een aardappel bij. Dit eten we met de rechter hand, dat is de reine hand. Wat ze met die andere hand doen is voor ons niet voor te stellen, maar is hier heel normaal. Op de wc staat alleen een emmer water, dan kun je wat water tegen je ... aan kletsen en het met de linker hand afvegen. gelukkig heb ik wc papier meegenomen!

Over een paar uur rijden we met een jeep naar het gebied waar ik aan het werk ga. Een tocht van minder dan 300 km waar we minimaal 11 uur over zullen doen, de wegen zijn er heel slecht aan toe. Ik heb er veel zin in. Ik begin het echte Nepal al te ontdekken, dat is niet met een pen te beschrijven, dat moet je gewoon mee maken.



  • 14 Mei 2016 - 22:30

    Mama:

    Leuk om je te volgen op deze manier. Kijken uit naar het volgende verslag. Tot gauw.
    Groetjes van het thuisfront

  • 16 Mei 2016 - 09:36

    Trudieke:

    WoW...... Dirk-Jan, wat heb je al veel beleefd.... Super om te lezen. Geniet met volle teugen en we gaan je volgen

  • 16 Mei 2016 - 09:43

    Vla:

    Dan komen we toch even een kopje thee doen of zo.. Super DJ enjoy!

  • 16 Mei 2016 - 10:27

    Kaat:

    Leuk Dirk Jan dat he een dagboek bijhoudt, ga he volgen ! Geweldige ervaringen heb je al en dat worden er nog veel meer. Benieuwd naar je volgende verslag, groetjes.

  • 16 Mei 2016 - 11:56

    Tonny En Jan Van Seters:

    Wat n leuk verslag Dj .je bent eengeluksvogel dat je er al zo veel bijzonderen dingen kunt gaan doen.We willen je graag volgen in de dingen die je doet en beleefpas goed op je zelf.groetjes en geniet

  • 16 Mei 2016 - 20:58

    Debora:

    Wat leuk om te lezen over je indrukken en avonturen. We kijken uit naar je volgende reisverslag.
    Geniet en zet 'm op

  • 18 Mei 2016 - 08:32

    Dev:

    Wat een ontzettend fijn bericht DJ! Geweldig om te horen dat je het zo onwijs naar je zin hebt daar. Doe de Nepalezen de groeten van me met een Bredaas 'houdoe en bedankt'. Geniet er nog van!

  • 18 Mei 2016 - 08:32

    Dev:

    Wat een ontzettend fijn bericht DJ! Geweldig om te horen dat je het zo onwijs naar je zin hebt daar. Doe de Nepalezen de groeten van me met een Bredaas 'houdoe en bedankt'. Geniet er nog van!

  • 15 Juni 2016 - 18:34

    Carel, Renate En Merle:

    Wat een mooi verslag en wat schrijf je leuk! Geniet van deze mooie ervaring! Ik ga snel de andere verslagen lezen. Groetjes, Renate en natuurlijk ook van Carel en Merle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

15 weken agrarische ontwikkelingsprojecten

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Toerist of local?

24 Juni 2016

Verassing

11 Juni 2016

3 x rijst

29 Mei 2016

Week 4

09 Mei 2016

De eerste week
Dirk-Jan

Actief sinds 21 April 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 4960

Voorgaande reizen:

01 Mei 2016 - 12 Augustus 2016

Nepal

Landen bezocht: