Week 4 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk-Jan Kloet - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk-Jan Kloet - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Dirk-Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

29 Mei 2016 | Nepal, Kathmandu

Inmiddels vertoef ik al 4 weken in Nepal waarvan 3 weken in het gebied waar ik mijn projecten uitvoer. Tot nog toe hoef ik nog niet stil te zitten, er is genoeg te doen, maar ook te beleven. Ik heb veel speciale avonden mee gemaakt met de lokale bewoners. Ze behandelen mij als een van hun en ik maak gewoon onderdeel uit van de gemeenschap. Alleen dat al is heel bijzonder en leerzaam voor mij. Daarnaast gaan de veranderingen ook hier snel: er worden wegen aangelegd, de mensen krijgen stroom en daarmee komen ook de mobieltjes en tv`s in aantocht… Deze manier van leven (houten hutje, zelf het vee slachten en zelfvoorzienend zijn, koken op vuur, elkaar met alles helpen, geen tijdsbesef en geen bezittingen hebben) is uitstervend, dat ik dit nog mag mee maken vind ik heel speciaal.

Ik slaap in Sherpa Mudé, bij een Sherpa familie. Ik ontbijt en lunch iedere dag ergens anders, omdat alle bewoners mij uitnodigen om wat te komen eten en drinken. Iedereen wil zijn dankbaarheid tonen voor mijn komst en ik mag nergens wat betalen. De mensen hebben hier bijna niks en wat ze hebben willen ze met alle liefde weggeven.

Iedere zaterdag probeer ik naar Salleri te gaan. Salleri ligt op 3 uur lopen en is de hoofdstad van dit district en daar is iedere zaterdag een markt waar ik wat spullen koop en daar heb ik ook internet (Als er stroom is). Daarnaast bezoek ik 1 á 2 keer per week een agrarische school in Garma.

Garma is een plaatsje op 1,5 uur lopen waar een agrarische school is. Aanvankelijk zou ik samen met studenten van deze school projecten uitvoeren in het gebied, maar dit plan is gewijzigd omdat tijdens mijn eerste bezoek aan deze school bleek dat ook op deze agrarische school behoorlijk veel agrarische basis kennis ontbreekt. Op deze school zijn als voorbeeld 4 leraren die op Universitair niveau afgestudeerd zijn in Agriculture en deze leraren hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn op het veld. Met name de praktische kennis ontbreekt. Dat wil niet zeggen dat ze dom zijn, integendeel (Ze spreken goed Engels en Scheikundig kunnen ze alles uitleggen), maar de basis hebben ze overgeslagen en de praktische kennis is er hier gewoon niet. Het positieve hieraan is dat er voor mij wel veel werk te doen is op deze school, vandaar dat ik 1 á 2 dagen per week deze school bezoek en ik geef dan les aan de studenten in de klas en in de schooltuin. Ook neem ik om de week een groep studenten mee naar het gebied, waar ik ze bij de boeren laat werken als een soort stage. Door de interactie tussen de boeren en studenten kunnen ze van elkaar leren.

Beli Danda, Sherpa Mudé en Mudé Pasal; dat zijn dus de drie dorpen die ik ‘Het gebied’ noem. Hier ben ik de meeste dagen bezig de boeren te helpen en te ondersteunen waar nodig en hier voer ik een aantal projecten uit als het opvangen en gebruiken van (koe)urine, composteren, verbeteren van plantsystemen, gebruik van kassen, gewasverzorging, (druppel)irrigatie, teeltbegeleiding, het maken van biologische bestrijdingsmiddelen etc.

Alles gaat goed hier en ik geniet van het simpele leven. Ik ben ook nog op een speciale manier welkom geheten door de bewoners. Ze hebben veel respect voor mij dat ik als jonge gast vrijwillig naar Nepal kom en ik hier in m`n eentje blijf. Maar in m`n eentje zal ik hier nooit zijn; Iedereen is hartstikke vriendelijk en aardig voor mij, ze zijn blij met mijn komst en ik ben blij hier te zijn.

  • 30 Mei 2016 - 18:18

    Vla:

    Weer bijzonder verslag DJ. Hartstikke leuk. Je hebt zo langzamerhand ook wel een extra raksi of een chang verdiend hoor....

  • 01 Juni 2016 - 10:49

    Addy Ermes:

    We hebben je ontdekt en verslagen gelezen, heel boeiend DJ.
    Veel succes!
    frans en addy

  • 01 Juni 2016 - 23:22

    Alita:

    Geweldig om te lezen .Groetjes van je super trotse mama.

  • 02 Juni 2016 - 21:54

    Opa En Oma:

    We zijn trots zo'n kleinzoon te hebben .veel liefs en een fijne verjaardag

  • 08 Juni 2016 - 22:36

    Sandra Lotterman:

    Super om.jouw enthousiaste verhalen te lezen. Wat zal dit een geweldige ervaring zijn zeg. Fijn dat iedereen zo aardig voor je is. Je helpt hen natuurlijk ook behoorlijk. Weten de mensen daar dat je morgen jarig bent? Ik ben wel benieuwd hoe ze een verjaardag daar vieren. Ik wil je in ieder geval alvast feliciteren en je een hele fijne dag wensen. Nog veel plezier en de groetjes en een dikke X van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

15 weken agrarische ontwikkelingsprojecten

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Toerist of local?

24 Juni 2016

Verassing

11 Juni 2016

3 x rijst

29 Mei 2016

Week 4

09 Mei 2016

De eerste week
Dirk-Jan

Actief sinds 21 April 2016
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 4961

Voorgaande reizen:

01 Mei 2016 - 12 Augustus 2016

Nepal

Landen bezocht: